Vertrouwenspersoon Onderwijs

Onderwijs

Op scholen wordt veel geïnvesteerd in burgerschapsonderwijs en een veilige schoolcultuur.

Uit nieuwe cijfers van de onderwijsinspectie blijkt dat er steeds meer meldingen zijn over grensoverschrijdend gedrag in het onderwijs. De cijfers laten duidelijk zien dat vanuit scholen extra aandacht nodig is voor het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.

De klachtenregeling omschrijft de formele klachtenprocedure maar de grootste winst zit er in dat een vertrouwenspersoon mensen met klachten in het voortraject begeleidt. De eerste opvang en begeleiding is enorm belangrijk. Het kan de weg effenen naar een laagdrempelige klachtoplossing waar zowel de klager als de school baat bij hebben. Maar, de grootste winst zit hem in preventie.

Met elkaar het gesprek aangaan over omgangsvormen en een veilige cultuur creëren waarin leerlingen en personeel dingen ook bespreekbaar durven maken. Welk gedrag is op uw school gewenst en ongewenst? Hoe kijk je aan tegen voorvallen van bijvoorbeeld pesten, discriminatie en seksueel gedrag? Waar ligt de grens? Is er sprake van een seksueel integer schoolklimaat? Kunnen leerlingen zichzelf zijn en leren ze hoe ze met elkaar kunnen omgaan? Komen docenten in actie bij ‘vermoeden van’ ?

“Gedragen gedrag brengt werkelijke situaties onder de aandacht en maakt ze bespreekbaar”
Eugenie Kemperman

Als externe vertrouwenspersoon kunt u  bij mij terecht voor:

  • Opvang en ondersteuning
  • Ondersteuning bij vervolgstappen
  • Onafhankelijke expertise en advies op het gebied van sociale veiligheid
  • Interventies op maat
  • ‘Gesprekstafel’ met interne vertrouwenspersonen

Vaak zijn er binnen een onderwijsinstelling meerdere vertrouwenspersonen aanwezig. Het is dan vooral van belang dat zij goed met elkaar kunnen blijven communiceren, waarbij natuurlijk de anonimiteit in acht genomen moet worden. Als onafhankelijke externe vertrouwenspersoon kan ik hierin een rol spelen door toepassing van intervisie. Ik organiseer dan een ‘gesprekstafel’ met als doel van elkaar te leren en ieders deskundigheid en persoonlijke ontwikkeling te vergroten. Voor intervisie gebruik ik een beproefde methode.